Közoktatási kör(tér)kép
A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években




Szerbia

Óvodák

A vajdasági magyar óvodások számáról nagyon kevés adat áll rendelkezésre, így a közelmúlt tendenciáiról csak óvatos következtetéseket lehet levonni. Köszönhető ez annak is, hogy Szerbiában nem kötelező az óvoda, mindössze az iskola-előkészítő csoport. A 2016 és 2019 közötti rövid időszakban a vajdasági magyar és kétnyelvű (magyar–szerb) óvodába íratott gyerekek száma enyhén, 5%-kal nőtt. A jelenség nincs összhangban a demográfiai folyamatokkal, amelyek a magyarság számottevő fogyásáról tanúskodnak, hátterében inkább az állhat, hogy a vizsgált időszak kezdetén a magyar nyelvű óvodai hálózat – az általános iskolákhoz képest – viszonylag fejletlen volt. Erről tanúskodik az is, hogy egy évtizede a vajdasági óvodásoknak csak mintegy 9%-a részesült magyar nyelvű nevelésben és oktatásban, miközben a magyarok aránya a 2011-es népszámlálás szerint az óvodáskorúakon belül meghaladta a 11%-ot. Így tehát a magyar óvodáskorú kontingensen belül voltak és vannak tartalékok a növekedésre. Az óvodások számának növekedésében közrejátszhatott az óvodaprogram is, amelynek 2017-es beindulása óta figyelhető meg az óvodások számának növekedése. A 2016–19-es periódus növekedése azonban jelentős egyenlőtlenségeket takar a nevelés nyelve szerint. Míg a magyar csoportba járó óvodások száma lényegében nem változott, addig a kétnyelvű csoportok létszáma több mint harmadával nőtt.

Hasonló folyamatokról tanúskodnak az iskola-előkészítő csoportokba járók létszámadatai is. Ugyanebben a periódusban (2016 és 2019 között) az ő számuk – évről évre jelentős változást mutatva, de összességében – enyhén, 2%-kal csökkent. Az iskola-előkészítő csoportokba járókról hosszabb idősorok is rendelkezésre állnak. A 2010 és 2019 között regisztrált 30%-os csökkenés (2084-ről 1466-ra) viszont teljes összhangban van a demográfiai folyamatokkal.

Az óvodások száma tehát bár jelenleg viszonylag kedvező tendenciákat mutat, de hosszabb távon nézve jelentősen csökkent. A korábbi időszakokból mindössze az 1994/95-ös tanévről találtunk részletes adatokat (Mirnics 1997), amivel összevetve a csökkenés már jelentősebb, 18%-os, de a csökkenés mértéke még mindig messze elmarad a 14 év alatti magyar népesség 1991 és 2011 között regisztrált fogyásától (34%), valamint az általános iskolások számának csökkenésétől. Mindez azt jelenti, hogy a fogyatkozó magyar gyerekszám mellett a gyerekek egyre nagyobb hányada jár magyar óvodába. Ugyanakkor a nevelés nyelve szerint a folyamatok már nem ilyen kedvezők: 1994 és 2019 között a magyar nyelvű csoportba járók száma 28%-kal csökkent, míg a kétnyelvű csoportba járók száma közel másfélszeresére nőtt.

Eltérően a többi külhoni nagyrégiótól, a fenti általános folyamatokat kevéssé tagolják a falu–város, vagy éppen a tömb–szórvány különbségei. Bár a városokban valamivel nagyobb mértékben nőtt az óvodások száma, mint a falvakban, a különbség viszonylag kismértékű (mivel Szerbiában nagyon szűken értelmezett a városi kategória, ezért elemzésünkben a 10 ezer főnél nagyobb településeket tekintettük városnak) (59. térkép). Ugyanígy a tömb és szórvány közötti különbség sem egyértelmű, a települési szinten kirajzolódó kép is inkább mozaikos (60. térkép, illetve 62–64. térkép). A több települést összefogó községek szintjén az figyelhető meg, hogy a magyar többségű községekben kisebbek az ingadozások, és leginkább az óvodások számának stagnálása figyelhető meg, míg a szórványban nagy ingadozásokat mutatnak a statisztikák, amelyek vagy adatgyűjtési hiányosságokra utalnak, vagy pedig az adatokból nem kikövetkeztethető helyi okok lehetnek a háttérben (61. térkép).

59. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Vajdaság körzeteiben, városok és falvak szerint, 2016–2019


60. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Vajdaság településein, 2016–2019


61. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Vajdaság községeiben, 2016–2019


62. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Nyugat-bácskai, az Észak-bácskai és az Észak-bánsági körzetben, 2016–2019


63. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Dél-bácskai és a Közép-bánsági körzetben, 2016–2019


64. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Dél-bánsági körzetben, 2016–2019

A Vajdaságban a 2012/13-as tanévre elérhetők az adatok az iskola-előkészítő csoportokba járók nemzetiségi öszszetételéről. Ez alapján a magyar és magyar–szerb/német kétnyelvű előkészítő csoportokba járó összesen 1921 gyerek 87%-a volt magyar nemzetiségű. A magyar nyelvű csoportokban természetesen ez az arány magasabb volt (90%), mint a kétnyelvű csoportokban (59%). Ugyanakkor 381 magyar nemzetiségű gyerek nem magyar csoportba járt, ami azt jelenti, hogy az összes magyar nemzetiségű iskola-előkészítős 81,5%-a részesült magyar nyelvű nevelésben. Területi bontásban vizsgálva – nem meglepő módon – a tömb községeiben lényegesen magasabb ez az arány, mint a szórványban. Emellett jelentősen befolyásolja az adatokat a magyar lakosság községen belüli kompaktsága, hiszen több olyan szórványhelyzetű községben, ahol a magyarok egy településen koncentrálódnak (pl. Antalfalva, Kevevára községek) kedvező ez az arány (65. térkép). Ugyanakkor a szórvány városaiban, ahol a magyarok aránya alacsony, illetve jellemző a vegyes házasságok magasabb aránya (pl. Újvidék, Zombor, Nagybecskerek), csak minden második magyar gyerek jár magyar iskola-előkészítő csoportba. A magyar nyelvű iskola-előkészítő csoportokba járó nem magyar nemzetiségűek többsége roma, illetve szerb. Utóbbiak jellemzően a nagyobb városokban élnek, és feltehetően jelentős részük vegyes házasságból származik.

65. térkép: A magyar nemzetiségűek beóvodázási aránya a Vajdaság községeiben, 2012

Általános iskolák

A vajdasági magyar általános iskolai tanulók száma az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkent. A négy nagy határon túli közösség közül a vajdaságiak esetében a legnagyobb a 2010–19 közötti csökkenés mértéke, mintegy 30%-os. A folyamat hátterében a magyar születésszámok mintegy 25%-os csökkenése, illetve az elvándorlás áll, de a szórványban fontos tényező a vegyes házasságból származók többnyire szerb oktatási útvonal-választása – igazodva e gyerekek nyelvi kompetenciájához, illetve a magyar nyelvű képzés esetenként alacsonyabb presztízséhez.Az óvodákhoz hasonlóan az általános iskolai tanulók esetében sincs markáns különbség a városok és a falvak között (66. térkép), bár a városokban kevésbé kedvezőtlen a helyzet (-27%), mint a falvakban (-32%), ami – csakúgy, mint a többi határon túli nagyrégióban – ismét csak a városi iskolázás versenyképesebb voltára, magasabb presztízsére hívja fel a figyelmet. A csökkenés mértéke különösen kirívó egyes falvakban. Szilágyin tíz év alatt 48-ról 3 (!) főre csökkent a tanulói létszám, Piroson 22-ről 4-re, Kutaspusztán (Dreán) 28-ról 7-re. Bár kevésbé jellemző, de egyes városokban is drasztikus csökkenés ment végbe (pl. Nagykikindán 148-ról 57-re) (69–71. térkép). A fenti példákkal szemben a Vajdaságban mindössze három olyan település volt, ahol nőtt az általános iskolai tanulók száma (Nemesmilitics, Nezsény, Pancsova), illetve egy új iskola jött létre a szerémségi szórványban, Maradékon.

66. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Vajdaság körzeteiben, városok és falvak szerint, 2010–2019

A változásokat tömb és szórvány szerint vizsgálva elmondható, hogy előbbiben valamivel kisebb mértékben csökkent a tanulók száma (28%-kal), mint a szórvány községeiben (35%-kal). A községi szinten ábrázolt adatok értelmezésekor azonban érdemes figyelembe venni, hogy a pozitív kategóriába eső községek (India, Pancsova, Torontálszécsány) esetében mindössze községenként egy kisiskoláról (illetve kis létszámú magyar csoportról) van szó (67. térkép). Ezeken az eseteken kívül a szórványból csak Újvidék emelkedik ki, ahol a relatíve kedvező adatok a város népességvonzó-képességének köszönhetők, illetve annak, hogy Újvidéken a magyar nemzetiségű gyerekek jelentős részét hagyományosan nem magyar tannyelvű iskolákba íratták, tehát volt még merítési lehetősége a magyar iskoláknak. A fenti „jó példák” mellett a szórványban a tanulók számának csökkenése jelentős, a Nyugat-bácskai körzetben a 40%-ot is meghaladja, de a Dél-bánsági és a Közép-bánsági körzetekben is 38-39%-os. Ezzel szemben a tömb községeiben és körzeteiben a csökkenés mértéke egyenletesebb, kevesebb a kiugró érték, a legtöbb községben 30% körül mozog. Érdekes módon azonban nem a tömb területén, hanem a Dél-bácskai körzetben volt a legkisebb a csökkenés, ahol a már említett Újvidék mellett Temerin és Szenttamás községekben is viszonylag kedvező értékeket rögzítettek.

67. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Vajdaság községeiben, 2010–2019

A települési szintre fókuszálva még jobban megragadhatók a fenti különbségek (68. térkép). Ha a magyarok települési aránya szerint vizsgáljuk, akkor azt látjuk, hogy ahol a magyarok aránya 20%-nál alacsonyabb, ott az általános iskolai tanulók száma nagyobb mértékben csökkent (36%-kal), mint a 20% feletti településeken (29%-kal). Érdekesség azonban, hogy a 20% feletti kategóriát már nem tagolja érdemben a magyarok arányának növekedése, azaz a településen belüli etnikai arányok csak abban az esetben meghatározók, ha a magyarok helyi aránya alacsony. A magyarok települési száma szerint vizsgálva pedig az kristályosodik ki, hogy minél nagyobb a helyi magyar közösség, annál kisebb a tanulói létszámcsökkenés mértéke. Míg az 500 főnél kisebb magyar közösségekben a csökkenés mértéke 42%-os volt, addig a legalább 10 ezer magyarnak otthont adó településeken „csak” 26%-os, ami igen jelentős különbség. Ez tehát az anyanyelvi oktatásnak a központi településekre való koncentrálódását, és a kisiskolák fokozatos elsorvadását vetíti előre.

68. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Vajdaság településein, 2010–2019


69. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Nyugat-bácskai, az Észak-bácskai és az Észak-bánsági körzetben, 2010–2019


70. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Dél-bácskai, a Közép-bánsági és a Szerémségi körzetben, 2010–2019


71. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Dél-bánsági körzetben, 2010–2019

A magyar első osztályosok számának 2010–19 közötti változása (-35%) alapján az várható, hogy az általános iskolai tanulók száma tovább fog csökkenni a Vajdaságban, sőt a fogyás üteme még gyorsulhat is. Az elsősök számának ilyen mértékű csökkenése még kedvezőtlenebb a születések számának csökkenésénél is (a 2010–19 közötti elsősök többnyire 2004–2013 között születtek, amikor is a születések 29%-kal csökkentek). A két érték közti különbség egy részét a többségi iskolákba kerülő magyar gyerekek adják, de emellett szerepet játszik még a kivándorlás is, tehát amikor a család a gyerek születése és iskolába íratása közti időszakban hagyja el a Vajdaságot.

Az első osztályosok létszámváltozásának mintázata nagyban emlékeztet az általános iskolai tanulóknál bemutatottakra: a falvakban valamivel nagyobb mértékű a fogyásuk, mint a városokban (72. térkép).

72. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó első osztályos tanulók számának változása a Vajdaság községeiben, 2010–2019

Továbbá a magyarok helyi aránya szerint vizsgálva, ahol a magyarok aránya 20% alatt marad, ott az elsősök száma 42%-kal csökken, míg e feletti aránynál a csökkenés mértéke átlag körüli – csakúgy, mint az iskolai tanulók szintjén. Ami viszont valamelyest meglepő, hogy ha községi szinten vesszük górcső alá a tömb–szórvány viszonyát, akkor – eltérően az általános iskolai tanulókétól, valamint lényegében az összes többi régióban tapasztaltaktól – az értékek megfordulnak, és a szórványban kisebb mértékű csökkenést regisztráltak (31%), mint a tömb községeiben (36%). Mindez egyrészt felhívja a figyelmet arra, hogy a Vajdaságban még a tömbterületen kívüli önkormányzatok területén is többségében olyan települések találhatók, ahol a magyarok aránya meghaladja a 20%-ot. Másrészt a fenti, némileg váratlan értékek nem magyarázhatók a demográfiai folyamatokkal, mert a vizsgált időszakban is kedvezőbb volt a tömbben a születésszám-változás. Így két feltételezéssel élhetünk: egyrészt a tömbterületekről nagyobb arányú volt a kivándorlás, mint a szórvány községeiből, másrészt a szórványban a korábbiakhoz képest nagyobb arányban kerülhettek magyar iskolába a magyar nemzetiségű gyerekek. Mindenesetre az a 72. térképen is jól látható, hogy a szórványban vannak a legkedvezőbb (pl. Torontálszécsány, Kevevára, Hódság) és a legkedvezőtlenebb értékeket mutató községek (pl. Nagybecskerek, Apatin, Antalfalva). Külön kiemelkedik Újvidék és Temerin, ahol nem pusztán egy-egy kiugró év, vagy az alacsony bázisérték okozza a növekedést (illetve Temerin esetében a stagnálást), mint az imént felsorolt községekben, hanem tartósak az értékek. Ez ismét csak arra hívja fel a figyelmet, hogy Újvidék mint gazdasági magterület, valamint az agglomerációjába tartozó Temerin egyrészt jobb népességmegtartó képességgel rendelkezik, másrészt valamelyest nőhetett a magyar iskoláztatás vonzereje is, hiszen Újvidéken hagyományosan alacsony volt a magyar oktatási útvonal választása.

A magyar oktatási út választása, illetve az oktatási szintek közötti átmenet a Vajdaságban viszonylag jól mérhető, főként a magyar óvodákból (az iskola-előkészítő csoportokból) a magyar általános iskolákba iratkozók arányának a segítségével. Bár e két szám, azaz az iskola-előkészítősök és a következő tanév elsőseinek száma nem feleltethető meg teljes mértékben (pl. halasztások miatt), mégis, öszszevetésük releváns eredményekkel kecsegtet. A 2010–19-es évek átlaga alapján megállapítható, hogy a Vajdaságban a magyar óvodások 85–86%-a folytatja magyar iskolában a tanulmányait. Az átlag azonban jelentős területi különbségeket rejt: talán nem meglepő, hogy a szórvány községeiben ez az arány jelentősen alacsonyabb, néha csak 50% körüli, de Pancsován (Hertelendyfalván) mindössze 15% (!). A szórvány mellett fontos megemlíteni még a nagyobb városokat, ahol a vegyes házasságokban – hasonlóan pl. Kárpátaljához, Erdélyhez – bevett stratégia, hogy a magyar vagy vegyes óvodai csoportból az út a többségi iskoláztatásba vezet, szoros összefüggésben ezen gyerekek és családjuk nyelvi kompetenciáival, továbbá a szórvány kétnyelvű óvodai csoportjaiban sokszor megfigyelhető szerb nyelvi dominanciával. Minden bizonnyal a nagyszámú vegyes család iskoláztatási stratégiája áll annak hátterében is, hogy a magyar tömb részeként értelmezhető Szabadkán ez az arány átlag alatti, 1000 magyar iskola-előkészítősre mindössze 768 magyar elsős jut (73. térkép).

73. térkép: Ezer magyar iskolaelőkészítő csoportba jártak közül magyar tannyelvű iskolát választó első osztályos tanulók száma a Vajdaság községeiben, 2010–2019

Ugyanakkor a tömb községeiben e két érték meglehetősen közel áll egymáshoz, mutatva az etnikai arányoknak, a magyar nyelvű környezetnek a hatását a folyamatra. Néhány községben az első osztályosok száma meg is haladja az iskola-előkészítősöket, igaz Törökkanizsán és Torontálszécsányon (Nezsényen) a különbség elenyésző. Nagybecskerek esete viszont érdekesebb: itt az eltérést részben Nagyerzsébetlak okozza, ahol nincs magyar óvoda, viszont van magyar iskola, de magában Nagybecskereken is magasabb a magyar elsősök száma, mint az iskola-előkészítősöké. Utóbbinak az oka a rendelkezésre álló adatokból, vagy az intézményi struktúrából nem derül ki.

Az óvoda–iskola átmenet adatai egyben ki is jelölik azokat a községeket, ahol valamelyik intézményi láncszem hiányzik. Az adatok alapján a legfontosabb hiány talán a verbászi iskola. A 2011-es népszámlálás szerint mintegy 200 magyar iskoláskorú él a községben, de magyar iskola nincs, mindössze egy kis létszámú magyar óvodás csoport. Ez a létszám lényegében ugyanannyi, mint a Kevevára községben élő magyar iskoláskorúaké, és több mint a Pancsován élőké, azonban Verbász községben szétszórva, alacsony helyi arányban vannak jelen a magyarok. Így a magyar iskola létrehozása csakis iskolabuszos rendszerben lenne elképzelhető.

Az oktatási utak vizsgálata szoros összefüggésben van azzal, hogy a magyar nemzetiségű iskoláskorúak mekkora hányada jár nem magyar tannyelvű iskolába. Az adatok alapján ez az arány meglepően stabilan 20% körül alakul immár fél évszázada (Göncz 2006; Szügyi 2012). Az elmúlt két évtizedből két részletesebb adattal rendelkezünk: 2002/03-ban a 22 402 ezer magyar nemzetiségű iskolásból 3 670 (16,1%) nem anyanyelvén tanult, míg 2013/14-ben 17 317 iskolásból 3 295 (19%) (utóbbi érték teljesen egybeesik az iskola-előkészítős gyerekeknél 2012/13-ban regisztrált aránnyal). Emellett 808 nem magyar vagy ismeretlen nemzetiségű tanuló járt magyar iskolákba (az összes magyar iskolás 5,4%-a). A 2011-es népszámlálás korcsoportos adatait összevetve a 2011/12-es tanévben magyar iskolába járókkal (utóbbiakból levonva a nem magyar nemzetiségűek becsült számát) hasonló, bár valamivel kisebb adatot kapunk, azaz 2011-ben a magyarok 14%-a nem anyanyelvén tanult az általános iskolai szinten. Ugyanakkor ez az érték érdemben nem csökkenthető: egyrészt a nem magyar iskolába járók negyede olyan községben él, ahol nem érhető el magyar nyelvű oktatás, másrészt a maradék, döntően vegyes családból származó gyerekek 70%-ának magyar nyelvi kompetenciája nem éri el azt a szintet, ami a magyar iskola sikeres elvégzéséhez szükséges (Joó Horti et al. 2014).

A fentiek alapján nem meglepő, hogy alapvető különbség van az iskolaválasztásban a tömb és a szórvány települései között (Szügyi 2012; Trombitás 2020). A tömbben a magyar iskola választása természetes, sőt, néha az egyetlen lehetőség – ennek megfelelően ezekben, illetve a tömbperemi községekben a 7–14 éves magyar nemzetiségűeken belül az 1000 főre jutó magyar tanulók száma 2011-ben meghaladta a 950-et. Azon községekben, ahol a magyarok aránya eléri a 40%-ot, a magyarul tanulók száma meghaladta a magyar nemzetiségűekét; a legnagyobb mértékben Magyarcsernyén, Zentán, Magyarkanizsán és Óbecsén (több mint 10%-kal) (74. térkép). Ebben közrejátszik, hogy ezen községekben a vegyes házasságokból származó szerbnek regisztrált gyerekek egy része is magyar iskolába jár. A különbség másik fontos okozója a magyar nyelvű cigányság, akik főleg Zenta és Magyarkanizsa községekben élnek. De ki kell emelni Óbecse községet is, ahol a magyar anyanyelvűek (azaz a magyar iskolázásban potenciálisan részt vevők) népszámláláson regisztrált száma 5,6%-kal haladta meg a magyar nemzetiségűekét.

74. térkép: Ezer 7–14 éves magyar nemzetiségűre jutó magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók száma a Vajdaság községeiben, 2011


Az ellenpontot természetesen a szórvány községei, és kiváltképp a Bánság déli részei jelentik, ahol a mozaikos etnikai térszerkezet, illetve az iskola eltartásához kis méretű magyar közösségek miatt ezer 7–14 éves magyar nemzetiségűre kevesebb mint 200 magyar iskolai tanuló jut (Torontálszécsány, Pancsova, Fehértemplom községek). De a szórványközségek egészét tekintve is ez az érték mindössze 720, szemben a tömb községeinek 1060-as összesített értékével.

Hasonló kép rajzolódik ki, ha a magyar első osztályosok számát viszonyítjuk a 6 évvel korábban született magyar nemzetiségűekhez, ugyanakkor az értékek jóval alacsonyabbak (vajdasági szinten ezer 6 éves magyar nemzetiségűre 703 magyar elsős esik a 2016–2019 évek átlagában). Badis Róbert (2017) hívja fel a figyelmet arra, hogy a születéskor magyar nemzetiségűként regisztrált újszülöttek mintegy 25%-a (döntően vegyes házasságokból származók) felnőttként nem magyar nemzetiségűként fogja magát identifikálni. A magyar születések és a magyar elsősök számának különbözete azt mutatja, hogy már jóval a felnőttkor előtt eldől az etnikai orientáció kérdése a szerb oktatási útvonal választásával, a szerb nyelv és környezet dominanciája által. Ennélfogva a magyar születések és magyar elsősök száma közötti különbség ott a legkisebb, ahol a legmagasabb a magyarok aránya és ezáltal legalacsonyabb a vegyes házasságok aránya. Érdekesség, hogy Magyarcsernye község, ahol a magyarok aránya 17%, mindkét mutatóban igen előkelő helyen áll. Ennek hátterében az sejthető, hogy bár magában a községben a magyarok aránya nem túl magas, de a magyarok két településen koncentrálódnak, ahol arányuk meghaladja a 80%-ot. Tehát a települési etnikai arányok önmagukban is fontos tényezők.

Szintén érdekesség Szabadka helyzete, ahol a vonatkozó érték átlag alatti (672). Ennek hátterében ismét az húzódik, hogy Szabadka városában viszonylag magas a vegyes házasságok aránya, és a magyarok csökkenő városbeli aránya (2011-ben 31%) az etnikai szocializációs arányokat a délszláv nyelvi többség irányába tolja. A legalacsonyabb értékeket ismét a dél-bánsági szórványban találjuk (Pancsova: 60, Torontálszécsány: 83, Fehértemplom: 231), de a nagyobb városok községeiben is kedvezőtlen a mutató (Újvidék: 277, Nagykikinda: 293, Nagybecskerek: 399), ami ismét csak a vegyes házasságoknak a magyar beiskolázási folyamatban és a nyelvi/etnikai átörökítésben betöltött kedvezőtlen szerepére hívja fel a figyelmet (75. térkép).

75. térkép: Ezer 6 éves magyar nemzetiségűre jutó magyar tannyelvű általános iskolába járó első osztályos tanulók száma a Vajdaság községeiben (2016–2019-es évek átlaga)

A magyar tanulók számának elmúlt évtizedbeli változása a Vajdaságon belül elsősorban a tömbösödés folyamatára világít rá. A tömböt leginkább lefedő Észak-bácskai és Észak-bánsági körzetekben a fiatalabb korcsoportok részesedése magasabb, mint a teljes magyar népességből való részesedésük, ennek megfelelően az iskolás kontingensben is nagyobb arányban képviseltetik magukat (6. táblázat). Ugyanakkor az Észak-bánsági körzet esetében az elmúlt évtizedben megfigyelhető egy relatív pozícióvesztés: a körzet részesedése csökkent előbb a születésekből, majd ennek köszönhetően 2019-ben már az elsősökből is. Ezzel fordított trend rajzolódik ki a Dél-bácskai körzet esetében, ahol bár 2011-ben még az iskoláskorú kontingens alulreprezentált volt a magyarságon belül, de napjainkban mind az elsősöket, mind az összes tanulót tekintve a körzet részesedése növekszik. Mindez annak köszönhető, hogy egyrészt a magyar tömb kiterjed a Dél-bácskai körzet északi részére is, másrészt Újvidék és agglomerációja – mint a Vajdaság gazdasági centruma, ahol a Vajdaságon belül egyedüliként az elmúlt évtizedben növekedett a népesség száma – viszonylag kedvező adatokkal rendelkezik. A többi körzet egyértelműen a szórvány jellemzőit mutatja, ahol a kedvezőtlenebb demográfiai folyamatok mellett a gyengébb magyar intézményi ellátottság is közrejátszik az alacsony és csökkenő magyar beiskolázottságban.

6. táblázat: A magyar nemzetiségűek, illetve a magyar tannyelvű általános iskolába íratott tanulók megoszlása a Vajdaság körzeteiben (%)
Körzet Magyar
nemzetiségűek
száma (fő)
Magyar
nemzetiségűek
megoszlása
Magyar
5–14 évesek
megoszlása
Magyar
születések
megoszlása
Magyar tannyelvű
általános iskolába járó
tanulók megoszlása
Magyar tannyelvű
általános iskolába járó
első osztályosok
megoszlása
2011 2011 2011 2010-2019 2010 2019 2010 2019
Észak-Bácska 76 262 30,4 31,1 31,6 35,0 34,9 35,3 34,7
Közép-Bánság 23 550 9,4 8,8 9,3 7,6 6,7 7,4 6,3
Észak-Bánság 68 915 27,4 29,0 26,6 33,8 34,6 35,5 34,7
Dél-Bánság 13 194 5,3 5,1 4,4 2,3 2,0 1,7 1,8
Nyugat-Bácska 17 576 7,0 6,1 5,9 4,6 3,8 4,1 3,8
Dél-Bácska 47 850 19,1 18,6 20,8 16,8 17,9 16,0 18,8
Szerémség 3789 1,5 1,4 1,3 0,0 0,0 0,0 0,0
Vajdaság összesen 251 136 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

Középiskolák

A Vajdaságban, meglepő módon, a magyar nyelvű képzésben (is) részt vevő középiskolai tanulók száma kisebb mértékben csökkent (24%), mint az általános iskolai tanulóké (30%). A csökkenés mértéke hosszabb időtávra tekintve is elmarad az általános iskolai tanulókétól, köszönhetően az 1990-es évektől megindult profilbővítésnek. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a magyar középiskolás korúak egy jelentős része, közel tizede már az 1990-es évek elejétől magyarországi középiskolákban folytatja tanulmányait. A vajdasági magyar középiskolai tanulókon belül a gimnazisták részesedése lassan, de folyamatosan nő: míg 2003-ban ez az érték 18,3% volt, addig 2011-ben 21,2%, 2019-ben pedig 22,7%. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gimnazisták száma kisebb mértékben csökkent (18%), mint a szakközépiskolai tanulóké (26%).

A fent leírt változások jelentős területi egyenlőtlenségekkel mentek végbe: míg a tömb területén a csökkenés mértéke a vajdasági átlag körül mozgott, addig – némileg meglepő módon – a Közép-bánsági körzetben (Nagybecskereken) viszonylag kedvező értékeket regisztráltak (-13%). Ennek ellenpontjaként a Nyugat-bácskai körzetben (Zomborban) a visszaesés drasztikus, 58%-os volt (76. térkép). Az adatok értelmezése azonban meglehetősen nehézkes; nem állíthatjuk, hogy a településhierarchiában felfelé haladva egyre kedvezőbb a helyzet, hiszen mind Újvidéken, mind Szabadkán átlag feletti a csökkenés. Továbbá a tömb–szórvány kettősség sem bír e kérdésben magyarázó erővel.

76. térkép: Magyar tannyelvű középiskolába járó tanulók számának változása a Vajdaság körzeteiben, 2010–2019

A fenti, Kárpát-medencei összevetésben meglehetősen kedvezőtlen adatok, valamint a vajdasági magyar kisebbség nem kompakt településterülete (azaz a szórványban élők viszonylag nagy lélekszáma) ellenére a vajdasági magyar nemzetiségű középiskolai tanulók nagy többsége magyarul végzi középiskolai tanulmányait. Ez az érték Gábrityné Molnár Irén adatai szerint az 1994/95-ös tanévben 70% volt, majd egy évtizedre rá 72%, míg Papp Z. Attila 2010 körülre 77%-ot becsül. Ugyanakkor a 2011-es népszámlálás időpontjában a magyar nemzetiségű 15–18 éveseknek mindössze 2/3-a járt vajdasági magyar középiskolákba. A két érték közötti – a többi régióval összevetve – viszonylag nagy különbség alapvetően ugyanazokra az okokra vezethető vissza, mint amit Dél-Szlovákia esetében ismertettünk, de a Vajdaság esetében nagyobb mértékű a magyarországi középiskolákban való továbbtanulás, továbbá az is közrejátszik, hogy egyes szakközépiskolák csak hároméves képzést nyújtanak.

Térképek
A lap elejére