Közoktatási kör(tér)kép
A tanulói létszámok változása a Kárpát-medence külhoni magyar közösségeiben a 2010-es években




Szlovákia

Óvodák

A 2010 és 2019 közötti évtizedben a szlovákiai magyar óvodások létszáma – némi hullámzással, de – összességében növekedett: 2010-ben 8 532, 2019-ben pedig már 9 388 gyermek járt magyar óvodába, illetve a közös igazgatású intézmények magyar csoportjaiba, ami jelentős, 10%-os létszámnövekedést jelent (részletes adatok a táblázatokban találhatók). E változás azonban jelentős regionális egyenlőtlenségekkel ment végbe (1. térkép).

1. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása Szlovákia településein, 2010–2019

Általánosságban a szlovákiai magyar nyelvterület nyugati és középső részein jelentős létszámnövekedés figyelhető meg, míg e két térség között (lényegében a Csallóköz keleti felétől a Lévai járás délnyugati szegletéig), valamint a magyar nyelvterület keleti részén stagnálás, illetve fogyás látható. Különösen látványos az óvodások számának növekedése a nagyvárosokban (Pozsonyban és Kassán), valamint Pozsony szuburbán zónájában, ahol egybefüggő területeken növekedett az óvodások száma. A többi térséget inkább a mozaikosság jellemzi. Legkedvezőtlenebb a helyzet a Kassa-környéki járás falusias térségeiben, ahol a vizsgált időszakban négy óvoda is megszűnt, valamint a Bodrogközben, ahol szintén csökkent az óvodások száma.

Fontos leszögezni, hogy az óvodások számának változása nincs összhangban a magyar közösség demográfiai folyamataival, azaz a csökkenő gyerekszámmal. Továbbá jól látható, hogy míg a demográfiai folyamatokat tekintve a tömbterületek egyértelműen kedvezőbb helyzetben vannak a szórványhoz képest, addig az óvodások létszámváltozása inkább fordított előjelű, és elsősorban a tömb települései azok, ahol a kedvezőtlenebb folyamatok zajlanak. Mindez arra enged következtetni, hogy az elmúlt évtizedben a szórványra jellemzőbb etnikailag vegyes családokból is többen magyar óvodába adhatták a gyereküket.

Az óvodások számának változása nem csak tömb–szórvány, hanem falu–város metszetében is differenciált. A növekedés mértéke elsősorban a városokban volt látványos (22%), míg az óvodások kétharmadát adó falusi térségekben ez mindössze 5% volt (2. térkép).

2. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása Szlovákia járásaiban, városok és falvak szerint, 2010–2019

A különbség hátterében több tényező azonosítható. Egyrészt a falusi térségekből – főként a városokba ingázók – egyre többen viszik a városi óvodákba a gyereküket. Másrészt az óvodák esetében még kisebb a „tétje” a nyelvválasztásnak, így sok nem magyar, vagy csak részben magyar családból kerülnek magyar nevelési nyelvű óvodába a gyerekek, elsősorban a nagyobb városokban. De egyes vidéki térségekben – így pl. Gömörben – a roma gyerekek arányának növekedése hozzájárulhat ahhoz, hogy a nem romák más településre vagy szlovák óvodába viszik a gyereküket. Ez elsősorban a magasabb végzettségű szülők esetében jellemző (Rákóczi, Tamás 2018). Különösen látványos a falusi óvodák kiürülése és a városi óvodák növekvő népszerűsége Kassán és a Kassa-környéki járásban. Míg például Kassán harmadával nőtt, Szepsin pedig megduplázódott az óvodások száma az elmúlt tíz évben, addig a környező falvakban drasztikusan, több mint harmadával csökkent a magyar óvodások száma. A fent vázolt folyamatok eredménye többnyire egy szegregáltabb óvodahálózat. (A részletes járási adatokat lásd: 3–9. térkép.)

3. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása Pozsonyban, a Szenci és Dunaszerdahelyi járásokban, 2010–2019

4. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Galántai, Vágsellyei és Nyitrai járásokban, 2010–2019

5. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Komáromi és Érsekújvári járásokban, 2010–2019

6. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Lévai és Nagykürtösi járásokban, 2010–2019

7. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Losonci, Rimaszombati és Nagyrőcei járásokban, 2010–2019

8. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása Kassán, a Rozsnyói és Kassa–vidéki járásokban, 2010–2019

9. térkép: Magyar nyelvű óvodai nevelésben részesülők számának változása a Tőketerebesi és Nagymihályi járásokban, 2010–2019

Általános iskolák

A szlovákiai magyar általános iskolai tanulók száma a 2010-es évek elejének enyhe visszaesése után az évtized második felében stagnált, így összességében egy évtized alatt a tanulók létszáma 30 905-ről 29 264 főre, 5%-kal csökkent. Az óvodáknál megfigyelhető falu–város különbsége az iskolákra is igaz, de jóval kisebb mértékű a különbség: a városokban mindössze másfél százalék, míg a falvakban 7,5%-os visszaesés történt a tanulók számában. A különbség hátterében hasonló okok figyelhetők meg, mint az óvodások esetén: a városban dolgozó szülők magukkal viszik gyermeküket, de az iskolák esetében szerepet játszhat a minőségi különbség, azaz a városi iskolák magasabb presztízse, oktatási kínálata a falusi intézményekhez képest. Emellett az iskolák esetében egyértelműen szerepet játszik a – többnyire tehetősebb – szülők kivonulási/szegregációs stratégiája, ami azt jelenti, hogy a magyar anyanyelvű roma gyerekek növekvő aránya miatt egyes iskolákból más (városi vagy többségi nyelvű) iskolába viszik a gyereküket (Morvai, Szarka 2012). Hangsúlyozzuk azonban, hogy önmagában a cigány tanulók arányának növekedése nem indítja be szükségszerűen a szegregációs folyamatokat, ebben a lokális tényezőknek van kiemelt jelentősége.

Az óvodákkal szemben ugyanakkor az iskolák adatai jobban tükrözik a szlovákiai magyarság regionális demográfiai folyamatait, azaz a természetes szaporodás és a migráció területi különbségeit (10-11. térkép).

10. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása Szlovákia településein, 2010–2019

11. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása Szlovákia járásaiban, városok és falvak szerint, 2010–2019

Az elmúlt évtized változásait elemezve különösen feltűnő a létszámnövekedés Pozsonyban és környékén (12. térkép).

12. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása Pozsonyban, a Szenci és Dunaszerdahelyi járásokban, 2010–2019

A Szenci járás dinamikus növekedése elsősorban a pozsonyi szuburbanizációval, illetve agglomerálódással hozható összefüggéstehát migrációs folyamatok állnak a háttérben. Hozzájárulhatott a növekedéshez az is, hogy a magyar nemzetiségű gyerekek egyre nagyobb hányadát íratják magyar iskolába. A többi régióban inkább a magyarok természetes szaporodása határozza meg a folyamatokat (13. térkép).

13. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Galántai, Vágsellyei és Nyitrai járásokban, 2010–2019

Rendkívül kedvezőtlen a helyzet az Érsekújvár és Losonc közötti térségben, ahol lényegében minden településen csökken vagy stagnál a tanulók száma (14–15. térkép).

14. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Komáromi és Érsekújvári járásokban, 2010–2019

15. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Lévai és Nagykürtösi járásokban, 2010–2019

E régió tradicionálisan alacsony születési számokkal jellemezhető (Kocsis et al. 2006). Ugyanakkor Losonctól keletre, főként Gömörben ismét feltűnő a gyarapodás mértéke, ami valószínűleg a magyar anyanyelvű cigány tanulók növekvő számával van összefüggésben (16. térkép).

16. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Losonci, Rimaszombati és Nagyrőcei járásokban, 2010–2019

E térség, és elsősorban a Rimaszombati járás külön érdekessége, hogy az aprófalvas településszerkezet miatt megnőtt egyes falusi iskolák szerepe, ahova tucatnyi szomszéd faluból érkeznek tanulók. Ennek köszönhetően pl. Bátka, Rimaszécs vagy éppen Feled iskoláiban a magyar tanulók száma jelenleg meghaladja olyan városok adatait, mint Érsekújvár, Galánta, Léva, Zselíz, Losonc Rozsnyó, Királyhelmec és Nagykapos. Ugyanakkor a falusi kisiskolák helyzete egyre kilátástalanabb. Ezen iskolákra néha még helyben is a versenyképtelen tudás átadására képtelen, fenntarthatatlan modellként tekintenek, aminek eredményeként a szülők a gyerekeiket a körzeti vagy még inkább a térségközponti városi iskolába íratják (Morvai, Szarka 2012).

A keleti régiókban némileg ellentmondásos a helyzet. A Kassa-környéki járásban – urbánus és rurális közegben is – nőtt a tanulók száma, ugyanakkor minden harmadik (kis)iskola megszűnt (17. térkép).

17. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása Kassán, a Rozsnyói és Kassa–vidéki járásokban, 2010–2019

A Bodrogközben, elsősorban a magyar határhoz közelebbi területeken csökkenés volt megfigyelhető, míg a határtól távolabb részeken kiegyensúlyozottabb a változás. Ellentétben a többi dél-szlovákiai régióval, a Bodrogközben és az Ung-vidéken a városi iskolákba járó tanulók száma csökkent, vagy jobban csökkent, mint a falusi iskolákban tanulóké. Különösen feltűnő Nagykapos esete, ahol több mint harmadával csökkent a magyar diákok száma tíz év alatt, míg a környező falvak mindegyikében nőtt (18. térkép).

18. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó tanulók számának változása a Tőketerebesi és Nagymihályi járásokban, 2010–2019

A természetes szaporulat és a migrációs folyamatok mellett az asszimiláció is befolyásolja a tanulói létszámot, így feltételezhető volt, hogy a nyelvhatárperemi, illetve szórványhelyzetű térségekben a magyar tanulók számának változása kedvezőtlenebb a tömbterületekénél. Ez azonban csak részben igaz. A szlovákiai magyar viszonylatban szórványnak számító Pozsony, Nyitrai járás, Kassa (valamint a Kassa-vidéki és a Nagykürtösi járás egyes részei) közül a nagyvárosokban egyáltalán nem tapasztalható e hatás, és a Kassa-környéki járás szórványosodó részein (Kassától délre, délnyugatra) sem. Utóbbi esetben feltételezhető, hogy a magyar anyanyelvű cigányok is közrejátszanak a kedvezőbb adatokban. Ugyanakkor a Nyitrai járás nem cáfolt rá a feltevésre, és – a Nagykürtösi járással együtt – messze a legnagyobb visszaesést mutatja 42,7, illetve 31,7%-os csökkenéssel) (13. térkép).

A fentihez hasonló képet ad, ha az elsősök számában 2010 és 2019 között végbement változást vizsgáljuk (19. térkép).

19. térkép: Magyar tannyelvű általános iskolába járó első osztályos tanulók számának változása Szlovákia járásaiban, 2010–2019

A kedvező helyzetben lévő járások lényegében ugyanazok, mint az összes magyar általános iskolai tanuló esetében. Az elsősöket tekintve is messze kiemelkedik a Szenci járás – vélhetően összefüggésben a Pozsony közelsége okozta migrációs folyamatokkal. A két adatsor között a legnagyobb különbség a Nyitrai járás esetében figyelhető meg, bár fontos kiemelnünk, hogy itt az elsősök számának növekedése valójában inkább stagnálás, hiszen számuk a 2010-es 13 főről 2019-re 14-re nőtt. Ettől függetlenül a Nyitrai járásnál jelentős különbség van az elsősök viszonylag állandó száma és az összes iskolás drasztikusan csökkenő száma között. Ennek magyarázata az, hogy éppen 2010-től állandósult egy viszonylag alacsony szinten a Nyitrai járásban a tanulmányaikat megkezdő magyar évfolyamok létszáma, és a korábbi – magasabb tanulószámú – évfolyamok kikerülése okozza az összes tanuló számában bekövetkező jelentős csökkenést.

Az általános iskolai tanulók, illetve ezen belül az első osztályos tanulók 2010 és 2019 közötti létszámváltozása összhangban van a magyarok számának 2011 és 2021 között rögzített változásával. Mindkét adatforrást figyelembe véve a legkedvezőbb dinamikával a Rimaszombati, a Komáromi és a Nagyrőcei járások magyar népessége rendelkezik (jelentős részben a magyar anyanyelvű cigányságnak köszönhetően), míg a legkedvezőtlenebb folyamatok a Nyitrai, a Nagykürtösi és a Lévai járásbeli magyarok körében zajlanak.

Becslések szerint a 2010-es évek elején a magyar nemzetiségű gyerekek több mint 80%-a járt magyar általános iskolába. Pék László (2015) adatai szerint a 2013/14-es tanévben ez az arány – a 2000-es évekhez képest javuló tendenciát mutatva – 86,7% volt. Azonban jelentősen nehezíti a pontos szám megadását, hogy sok nem magyar nemzetiségű is részt vesz a magyar anyanyelvű oktatásban – többnyire magyar anyanyelvű cigányok. Mindettől függetlenül – párhuzamosan a magyar nemzetiségű gyerekek számának csökkenésével – a beiskolázási arányok enyhén javultak az elmúlt évtizedekben (a két évtizeddel korábbi beiskolázási arányt lásd Dolník 2001). Ez főként két tényezőre vezethető vissza. Egyrészt a magyar szórványok részesedése a szlovákiai magyarságon belül fokozatosan csökken, és ezek pont azok a régiók, ahonnan a magyar gyerekek kisebb arányban kerültek magyar iskolába. Másrészt a dinamikusan növekvő számú magyar anyanyelvű cigányok magyar nyelvű iskoláztatása (elsősorban a kelet-nógrádi és gömöri területeken) is számottevően javítja az arányokat (3. táblázat).

3. táblázat: A magyar nemzetiségűek, illetve a magyar tannyelvű általános iskolába íratottak megoszlása Szlovákia járásaiban
Járás Magyar
nemzetiségűek
száma (fő)
Magyar
nemzetiségűek
megoszlása
Magyar
5-14 évesek
megoszlása
Magyar
születések
megoszlása
Magyar tannyelvű
általános iskolába járó
tanulók megoszlása
Magyar tannyelvű
általános iskolába járó
első osztályosok megoszlása
2011 2021 2011 2021 2011 2010-2018 2010 2019 2010 2019
Dunaszerdahelyi 87 349 85 586 19,3 20,5 20,1 20,2 20,9 20,0 18,0 18,0
Érsekújvári 48 483 44 066 10,7 10,6 9,4 8,5 9,2 8,4 8,3 8,0
Galántai 32 793 29 582 7,2 7,1 7,1 6 5,9 5,5 5,7 4,6
Kassa 6382 5636 1,4 1,4 0,6 0,8 0,6 0,7 0,8 0,8
Kassa-környéki 11 845 10 397 2,6 2,5 2,6 2,2 2,9 3,4 3,9 4,5
Komáromi 66 356 62,166 14,6 14,9 15,1 16,0 15,8 16,1 15,0 15,8
Lévai 28 085 23 372 6,2 5,6 5,5 4,2 5,5 4,7 5,2 3,7
Losonci 17 338 16 580 3,8 4,0 4,6 4,9 5,0 5,3 6,1 5,5
Nagykürtösi 10 939 9004 2,4 2,2 1,9 1,4 1,5 1,1 1,3 0,9
Nagymihályi 12 122 11 371 2,7 2,7 3,4 3,5 3,7 3,6 3,9 3,8
Nagyrőcei 7738 7355 1,7 1,8 2,0 2,2 3,8 4,4 3,1 3,6
Nyitrai 9076 6798 2,0 1,6 1,7 1,0 0,7 0,4 0,3 0,4
Pozsony 14 119 11 297 3,1 2,7 0,8 2,2 0,8 1,2 0,9 1,5
Rimaszombati 30 516 31 891 6,7 7,7 9,9 12,8 10,9 12,8 15,5 16,6
Rozsnyói 16 103 13 559 3,6 3,3 3,3 3,1 3,5 3,5 3,1 3,7
Szenci 9134 8715 2,0 2,1 1,3 1,8 0,9 1,3 0,9 1,5
Tőketerebesi 28 145 25 034 6,2 6,0 7,6 6,1 5,2 4,6 5,2 4,8
Vágsellyei 16 717 14 385 3,7 3,5 3,2 3,0 3,1 3,1 2,7 2,6
Összesen 453 240 416 794 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

Szlovákián belül az ezer 6–14 éves magyar nemzetiségűre jutó magyar iskolások aránya egyenlőtlen (20. térkép).

20. térkép: Ezer 6–14 éves magyar nemzetiségűre jutó magyar általános iskolai tanuló száma Szlovákia járásaiban, 2011

A két érték azokban a régiókban (pl. Gömör) áll legközelebb egymáshoz, ahol magas a magyar anyanyelvű cigányság aránya. Kiemelkedik a Nagyrőcei járás, ahol a magyar iskolások száma közel kétszeresen meghaladja a vonatkozó korcsoportos magyar nemzetiségűek számát. Azokban a járásokban, ahol nincsenek jelentős magyar nyelvű cigány közösségek, a vizsgált arányt elsősorban a magyar településterület kompaktsága befolyásolja. Ennek megfelelően a tömbterületeken (pl. Dunaszerdahelyi, Komáromi járás) jóval magasabb a vonatkozó érték (930–940), mint a szórványnak számító Nyitrai járásban (366), illetve a nyelvhatárperemi Nagykürtösi és Szenci járásokban (670–690). Minden szempontból kilóg a sorból a Tőketerebesi járás, amely a magyar település kompaktsága, illetve a jelen levő magyar cigányság ellenére rendkívül alacsony értéket mutat (606). Utóbbi jelenség magyarázatához a makroszintű adatok nem elégségesek, helyi léptékű vizsgálatok szükségesek.

Ha csak az elsősök arányát vizsgáljuk a megfelelő magyar korosztályon belül, akkor is hasonló képet kapunk – némileg magasabb arányokkal (21. térkép).

21. térkép: Ezer 6–14 éves magyar nemzetiségűre jutó magyar első osztályos tanuló száma Szlovákia járásaiban (2016 és 2019 közötti évek átlaga)

A 2016–2019 közötti magyar elsősök száma összességében valamelyest meghaladja a 2010–2013-ban született magyar nemzetiségűek átlagos számát. Legnagyobb mértékben a gömöri és abaúj-tornai részeken (kiemelkedően a Nagyrőcei és a Kassa-környéki járásokban), ahol a magyar anyanyelvű cigányság jelentős arányban él. A legalacsonyabb az arány (ezer magyar nemzetiségűre jutó kevesebb mint 500 magyar elsős) a szórványhelyzetű Nyitrai járásban, valamint Pozsonyban. Érdekesség, hogy – a kelet–nyugat regionális mintázatot megtörve – e mutatót tekintve is a harmadik legalacsonyabb mutató a Tőketerebesi járásé.

Középiskolák

Az oktatási szinteken felfelé haladva egyre nagyobb a tanulói létszámcsökkenés. A szlovákiai magyar középiskolák tanulói létszámának visszaesése rendkívül látványos volt az elmúlt évtizedben; több mint negyedével csökkent a magyar középiskolai diákok száma. A pontos területi kép és a változások megragadását azonban olyan tényezők nehezítik, mint egyes iskolák létrejötte, megszűnése, illetve más településre költözése. A 22. térképen látható törések (Galántai járás és Rimaszombati járás 2014–2015 között) is ezen okokra vezethetők vissza.

22. térkép: Magyar tannyelvű középiskolába járó tanulók számának változása Szlovákia járásaiban, 2010–2019

A középiskolai tanulók számában bekövetkezett változások mintázata számottevően eltér az általános iskolánál bemutatott folyamatoktól. Ebben fontos szerepet játszik, hogy a magyar anyanyelvű cigányságnak csak töredéke lép tovább a középiskolai szintre. Ugyanakkor egyes területi jellemzők – mint pl. a pozsonyi szuburbanizáció hatása a Szenci járás demográfiai viszonyaira – itt is éreztetik hatásukat. Így a Szenci járás magyar középiskolásainak száma a vizsgált időszakban megduplázódott. Ezt, valamint a Komáromi járást leszámítva azonban rendkívül jelentős a visszaesés a szlovákiai magyar nyelvterület nyugati felében, különösen a nyelvhatárperemi járásokban. Sőt, például az Érsekújvári járáson belül is jelentős különbség van a nyelvhatárhoz közeli, vegyes lakosságú települések (Érsekújvár, Udvard: -55%), illetve a tömbterület (Párkány, Szőgyén: -30%) középiskolai tanulószámának változásában. Mindezen folyamatok is közrejátszanak abban, hogy a szlovákiai magyarok körében meglehetősen alacsony azok aránya, akik magyar nyelven végzik középiskolai tanulmányaikat: a 2010-es évek elején Papp Z. Attila (2012a) becslése szerint a magyar középiskolai tanulók 67%-a folytatta anyanyelvén a tanulmányait. A demográfiai adatok alapján 2011-ben a magyar középiskolás korosztály mintegy 60%-a járt magyar tannyelvű középiskolákba. A két érték közti különbség több tényezőre vezethető vissza: a továbbtanulás tényleges hiányára, a lemorzsolódásra, a tanulmányok külföldön (többnyire Magyarországon) történő végzésére, az adatok kismértékű inkoherenciájára, hiszen a népszámlálás időpontja nem esik egybe a tanévkezdettel, továbbá szerepet játszhat az is, hogy a szakiskolai képzés, az általánosan jellemző négyéves középiskolai képzésektől eltérően csak hároméves

Térképek
A lap elejére